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(Tractatus de fide christiana)

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Etablissement de conservation
Bibliothèque Suzanne Martinet. Laon, Aisne Voir tous les inventaires
Tous les inventaires
Intitulé de l'instrument de recherche Catalogue général des manuscrits des bibliothèques publiques de France. Départements. Série in-quarto — Tome I. Laon
Cote 1-477
Titre Manuscrits de la bibliothèque municipale Suzanne Martinet de Laon
Conditions d'accès L'accès aux collections patrimoniales est soumis à une autorisation préalable.
Conditions d'utilisation Toute publication de documents inédits doit être notifiée à l'établissement.
Citer sous la forme Bibliothèque municipale Suzanne Martinet de Laon, Ms. X, fol. Y.


Informations sur l'instrument de recherche

Auteur(s) Félix Ravaisson
Commanditaire Ministère chargé de la Culture et Ministère chargé de l'Enseignement supérieur
Éditeur Bibliothèque nationale de France
Date de l'édition imprimée 1849
Date de la version électronique 25 avril 2008
Création Créé par conversion rétrospective de l'édition imprimée : [Catalogue général des manuscrits des bibliothèques publiques de France. Série in-quarto]. Catalogue général des manuscrits des bibliothèques publiques des départements. Publié sous les auspices du Ministre de l'Instruction publique — Tome premier. Paris, Imprimerie nationale, MDCCCXLIX.
Numérisation et rendu en mode texte réalisés par la société AIS (Paris, France). Encodage effectué selon la DTD EAD-2002 par la société ArchProteus (Vancouver, Canada) le 25 avril 2008
Langue(s) de l'instrument de recherche Catalogue rédigé en français
Notes
Présentation du contenu
412
Titre Recueil
Date XIIIe siècle
Langue latin
Support Vélin
Dimensions In-folio
Autres caractéristiques matérielles Sur deux colonnes
Présentation du contenu Le fond de ces opuscules et fragments de philosophie naturelle, etc. est tiré d'Aristote et de quelques philosophes arabes.
Mention de provenance

Provient de Notre-Dame

Catalogue général des manuscrits
Description du contenu
Division :  10o Présentation du contenu : 

Incipit : « Clemens papa. »

Prologue : « Clemens papa, cujus rem (?) nominis et vite subjecti senciant, et tu a Domino consequaris celum, scribentes hoc opus tuo devotum nomini benignius attendere. Partes occidentalis imperii tot sectorum (lege sectarum) heresibus offici contemplatus ego, sustinui adeo invalescentem iterato primo caminum in confessione Christi nominis corruptelam, cum ad instar.... serpentis et palam jam se prodere nec formidans Ecclesie scandalum grave parat et... detrimentum. Ceterum terre orientalis incole ridiculosa meacomet (Mahomet) doctrina seducti, hiis precipue temporibus, non solum verbis, sed armis, professores christiane fidei persequuntur. Ego autem cum viribus corporis non possim resistere, temptavi scilicet rationibus eorum maliciam impugnare. Porro sancti Patres judeos a pertinacia, gentiles ab erroribus virtute miraculorum recedere facientes, auctoritatibus Novi et Veteris Testamenti productis in medium comprobatam fidem applicabant. Sed nec miraculorum gratia michi collata, nec (ad) vincendas hereses sufficit auctoritates inducere, cum illas moderni aut prorsus respuant aut pervertant heretici. Probabiles igitur nostre fidei raciones, quibus perspicax ingenium vix possit resistere, studiosius ordinavi, ut qui philosophie (lege prophetiæ ?) vel evangeliis contempserit adquiescere, humanis racionibus saltem inducatur. He vero probationes, etsi omnes ad credendum inducant, non tamen ad fidem plene capessendam sufficiunt usquequaque ; fides enim non habet meritum, ubi humana racio prebet ad plenum experimentum ; hec enim erit gloria nostra perfecta scientia comprehendere, que nunc quasi per speculum in enigmate contemplamur. Porro cum (sis) Christi vicarius et Petri apostolorum principis successor, tua interest in omnem terram semen catholici verbi propalare. Unde titulo tui nominis devovi opus istud ascribi, (ut) ubicumque lectum fuerit, excellencie meritis accrescens auctoritas efficacius moveat inspectores. Nempe edicionem hanc actionem fidei catholice appellavi. In modum ejus artis composita, diffinitiones et divisiones continet, et propositiones artificioso successu comprobantes compositum. Quinque igitur libris distinctum est opus, quorum primus agit de una omnium causa, id est de uno Deo eodemque trino ; secundus de mundi, angeli et hominis creatione et arbitrii libertate ; tertius de filio Dei incarnato pro homine redimendo ; quartus de sacramentis Ecclesie ; quintus de resurrectione mortuorum. » L'auteur procède ensuite par propositions détachées, suivies de développements et preuves : « Quisquis est causa cause est causa causati. Sit enim causatum A, cujus causa B, causa autem B sit C. A habet esse per B, etc. secundum descriptionem cause et expositionem. B habet esse per C, cujus (lege quod ejus) causa est. Sed, per primam communem conceptionem, omnis res habet esse per illud quod causam illius ad esse producit, etc. » L'ouvrage est loin d'être complet. L'auteur ne serait-il pas ce Guillaume de Laon qui avait transmis à Clément IV les ouvrages de Roger Bacon ? Le style indique assez que ce ne peut être Roger Bacon lui-même.

Division 10o
Titre (Tractatus de fide christiana)
Présentation du contenu

Incipit : « Clemens papa. »

Prologue : « Clemens papa, cujus rem (?) nominis et vite subjecti senciant, et tu a Domino consequaris celum, scribentes hoc opus tuo devotum nomini benignius attendere. Partes occidentalis imperii tot sectorum (lege sectarum) heresibus offici contemplatus ego, sustinui adeo invalescentem iterato primo caminum in confessione Christi nominis corruptelam, cum ad instar.... serpentis et palam jam se prodere nec formidans Ecclesie scandalum grave parat et... detrimentum. Ceterum terre orientalis incole ridiculosa meacomet (Mahomet) doctrina seducti, hiis precipue temporibus, non solum verbis, sed armis, professores christiane fidei persequuntur. Ego autem cum viribus corporis non possim resistere, temptavi scilicet rationibus eorum maliciam impugnare. Porro sancti Patres judeos a pertinacia, gentiles ab erroribus virtute miraculorum recedere facientes, auctoritatibus Novi et Veteris Testamenti productis in medium comprobatam fidem applicabant. Sed nec miraculorum gratia michi collata, nec (ad) vincendas hereses sufficit auctoritates inducere, cum illas moderni aut prorsus respuant aut pervertant heretici. Probabiles igitur nostre fidei raciones, quibus perspicax ingenium vix possit resistere, studiosius ordinavi, ut qui philosophie (lege prophetiæ ?) vel evangeliis contempserit adquiescere, humanis racionibus saltem inducatur. He vero probationes, etsi omnes ad credendum inducant, non tamen ad fidem plene capessendam sufficiunt usquequaque ; fides enim non habet meritum, ubi humana racio prebet ad plenum experimentum ; hec enim erit gloria nostra perfecta scientia comprehendere, que nunc quasi per speculum in enigmate contemplamur. Porro cum (sis) Christi vicarius et Petri apostolorum principis successor, tua interest in omnem terram semen catholici verbi propalare. Unde titulo tui nominis devovi opus istud ascribi, (ut) ubicumque lectum fuerit, excellencie meritis accrescens auctoritas efficacius moveat inspectores. Nempe edicionem hanc actionem fidei catholice appellavi. In modum ejus artis composita, diffinitiones et divisiones continet, et propositiones artificioso successu comprobantes compositum. Quinque igitur libris distinctum est opus, quorum primus agit de una omnium causa, id est de uno Deo eodemque trino ; secundus de mundi, angeli et hominis creatione et arbitrii libertate ; tertius de filio Dei incarnato pro homine redimendo ; quartus de sacramentis Ecclesie ; quintus de resurrectione mortuorum. » L'auteur procède ensuite par propositions détachées, suivies de développements et preuves : « Quisquis est causa cause est causa causati. Sit enim causatum A, cujus causa B, causa autem B sit C. A habet esse per B, etc. secundum descriptionem cause et expositionem. B habet esse per C, cujus (lege quod ejus) causa est. Sed, per primam communem conceptionem, omnis res habet esse per illud quod causam illius ad esse producit, etc. » L'ouvrage est loin d'être complet. L'auteur ne serait-il pas ce Guillaume de Laon qui avait transmis à Clément IV les ouvrages de Roger Bacon ? Le style indique assez que ce ne peut être Roger Bacon lui-même.

Index

Fide (De) christiana Fide (De) christiana  -  Avec prologue adressé au pape Clément Avec prologue adressé au pape Clément

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